Mezőtúri Móricz Zsigmond Városi Könyvtár

Olvasólétra

Immár második alkalommal hirdettük meg az idei tanévben az Olvasólétra nevű kihívásunkat, mellyel az volt a célunk, hogy a gyerekek felfedezzék az olvasás örömét. Szerettünk volna egy olyan olvasópályázatot kitalálni, amelyben sok gyermek tud egyszerre részt venni, és nem ró extra feladatot rájuk.

A nyíregyházi Vécsey Utcai Fiókkönyvtár jó példáját követve kezdtünk el gondolkozni egy saját kihíváson. Az általuk létrehozott Olvasólétra nevű mintaprogramot alapul véve – és egy kicsit továbbgondolva – alkottuk meg a saját Olvasólétránkat. Itt a gyerekek teljesen szabadon maguknak választanak olvasmányt, nem mi mondjuk meg, hogy mit olvassanak és mennyit, hanem nekik kell megtalálni azokat a könyveket, amelyek érdeklik őket, csak annyi kikötésünk van, hogy életkoruknak és képességeiknek megfelelő legyen. Nem feladatlapokat kell kitölteniük, hanem szóban vagy írásban osztják meg velünk élményeiket, véleményüket az elolvasott könyvről, ha kedvük úgy tartja, rajzolhatnak is.

Nincs más dolguk, csak beiratkozni hozzánk a könyvtárba, válogatni a kínálatunkból, az elolvasott könyvről „beszámolni” nekünk, majd kölcsönözni a következőt. Minden egyes elolvasott könyvvel avatárjuk feljebb és feljebb kerülhet az olvasólétrán, ami a könyvtárunk falát díszíti. Így nyomon követhetik a saját haladásukat, illetve a társaikét is.

Miközben saját magukkal és a társaikkal versenyeznek, az iskolájukat is képviselik a játékban. Az az iskola nyeri meg az egész tanéven átívelő kihívást, és kapja meg a vándorkupát, amelynek a tanulói az iskola tanulólétszámához viszonyítva a legtöbb könyvet olvassák el. A kupát a következő tanév során megvédhetik. Szándékunk szerint az évek során majd a városunkban működő négy általános iskolának presztízskérdés lesz, ki nyeri el az adott tanévben a kupát.

Kezdeti kétségeink és félelmeink hamar eloszlottak, a gyerekek nagyon lelkesek voltak. A szülői visszajelzések rendkívül pozitívak, többen arról tájékoztattak bennünket, hogy a gyerekek az iskolából hazaérve a szabadidejükben nem a tévé vagy számítógép elé ültek le, hanem olvasták a kiválasztott könyveket.

A pedagógusok teljes mellszélességgel a gyerekeket támogatva segítették a munkánkat. Megtudtuk tőlük, hogy sokszor a nagyszünetben könyvvel a kezükben ültek a teremben és az udvaron, egymásnak ajánlgatták a könyveket. Az elsős gyerekek pedig alig várják, hogy a jövő tanévben már ők is részt vehessenek a játékban.

A pedagógusok és szülők véleménye egyöntetűen az, hogy remek motiváció az olvasásra, fejleszti a szövegértést, és ez magával hozza a tanulmányi eredmények javulását. Sokaknak az első önálló olvasásélménye ebben a kihívásban valósult meg. A gyerekek létrás könyveket olvastak szabadidejükben, éjszaka, bármikor, hogy minél hamarabb feljebb léphessenek a létrán. Egymással versengnek azon, ki hány létrafokot tett már meg, hány könyvet olvasott el a kihívásban.

Minden részt vevő gyermeket, aki legalább egy könyvet elolvasott, megjutalmazunk egy emléklappal és egy kis jelképes ajándékkal. Évfolyamonként pedig a legtöbbet olvasó három gyermek könyvjutalomban részesül.

A város négy általános iskolájának 1233 tanulója közül a 2023/24-es tanévben 108 gyermek (31 fiú és 77 lány) olvasott velünk összesen 848 könyvet. Az előző tanévben 74 gyermek vett részt a programunkban, 425 könyvet olvastak el.

Olvasólétra kihívásunkat folyamatosan „reklámozzuk”. Ha lehetőségünk adódik, ismertetjük minden „könyves eseményen”. Kellemes emlékünk, hogy Berg Judit írónő – a létrások kedvence, utolsó író-olvasó találkozónk vendége – szerint is szuper kezdeményezés, óriási ösztönző erő lehet az írott szó népszerűsítéséhez. A törekvésünk az, hogy az érdeklődést fenntartsuk, sőt fokozzuk a jövőben. Tapasztalatunk szerint az alsós évfolyamokon nagyobb a részvételi arány, mint a felső tagozaton, ezért kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ne veszítsük el kamaszodó olvasóinkat, s a későbbiekben felnőtt részlegünk olvasóivá váljanak.